Jak napisać biznes plan - część I
Autorem artykułu jest Irena Zobniów
Każdy przedsiębiorca prędzej czy później stanie przed koniecznością stworzenia biznes planu, czy to na wstępnym etapie zakładania działalności, czy też później, w momencie starania się o kredyt bankowy bądź dotacje.
Co właściwie kryje się pod pojęciem biznes planu oraz jakie ma to znaczenie dla funkcjonowania firmy?
Biznes plan jest dokumentem opisującym dane przedsiębiorstwo. W szczególności zawiera informacje na temat działalności oraz otoczenia firmy, planowanych inwestycji, jak również strukturę funkcjonowania oraz sposoby finansowania.
Biznes plan służy jako narzędzie planistyczne, dzięki któremu możliwa jest ocena opłacalności danej inwestycji czy przedsięwzięcia. Ma zatem za zadanie zaprezentować obecną oraz przyszłą sytuację firmy.
Głównym celem tworzenia biznes planu jest ułatwienie pozyskania środków finansowych na rozpoczęcie działalności, czy też rozwój już istniejącej firmy. O dofinansowanie można się ubiegać przede wszystkim w bankach, urzędach pracy, urzędach miast oraz w innych jednostkach samorządowych dysponujących funduszami unijnymi. Ważne jest, aby biznes plan był sporządzony z największą starannością, gdyż ma on za zadanie przekonać daną instytucję, iż planowana inwestycja jest opłacalna i nie doprowadzi firmy do bankructwa.
Elementy biznes planu
Każdy biznes plan zbudowany jest z kilku podstawowych elementów. W zależności od rodzaju działalności oraz przedsięwzięcia może on być odpowiednio modyfikowany. Poniżej przestawiamy typowy schemat biznes planu wraz z krótką charakterystyką zawartości poszczególnych jego części.
1. Wstęp
Jest to krótkie wprowadzenie do treści dokumentu, w którym powinny się znaleźć informacje na temat firmy i profilu jej działalności oraz celu przygotowania biznes planu. W kolejnych częściach dane te zostaną szczegółowo rozwinięte.
2. Profil firmy
W tym miejscu nasz biznes plan powinien zawierać następujące elementy:
2.1. Szczegółowa charakterystyka firmy
Jest to opis przedsiębiorstwa od momentu jej powstania do chwili obecnej, uwzględniający wszystkie ważne wydarzenia, osiągnięcia firmy, jak również jej stan prawny i finansowy, opis struktury stanowisk oraz zakres obowiązków i kompetencji pracowników. Koniecznie należy umieścić w tym miejscu dane na temat właściciela oraz lokalizację przedsiębiorstwa.
2.2. Charakterystyka świadczonych usług
Ważne jest, aby precyzyjnie opisać zakres działalności firmy, przedstawiając następujące informacje: jaka jest grupa odbiorców danej usługi lub towaru, do jakich branż skierowana jest oferta firmy, a także w jaki sposób realizowane są poszczególne zlecenia.
2.3. Cele przedsiębiorstwa
To nic innego, jak misja firmy, którą zamierzasz realizować przez najbliższe lata działalności. Należy określić, jakie cele biznesowe, w perspektywie długo– oraz krótkoterminowej, chcesz osiągnąć i jaki to będzie miało wpływ na Twoje przedsiębiorstwo oraz na odbiorców Twoich usług.
3. Analiza zespołu
Jeśli zatrudniasz lub zamierzasz zatrudniać pracowników w swojej firmie, zaprezentuj skład osobowy zespołu wraz z podaniem stanowisk, doświadczenia, kwalifikacji oraz umiejętności niezbędnych do realizacji misji firmy. Opisz jak najdokładniej Twój zespół oraz jego motywacje do realizacji projektu.
4. Analiza otoczenia biznesowego
Jest to istotna część biznes planu i ma za zadanie zaprezentować ogólne tendencje gospodarcze panujące w danej chwili oraz przewidywania dotyczące najbliższej przyszłości. W części tej należy uwzględnić sytuację naszej branży na rynku lokalnym oraz w perspektywie całego kraju.
Następnie należy przedstawić lokalne realia polityczne, określające w jaki sposób władze wspierają rozwój przedsiębiorstw w Twojej branży, jak i technologiczne, opisujące szanse rozwoju Twojej branży.
W dalszej kolejności konieczne jest określenie grupy docelowej, do której skierowana jest oferta Twojej firmy. Opisz dokładnie profil potencjalnego konsumenta za pomocą takich parametrów, jak: wiek, płeć, wykształcenie/zawód, średnia wysokość dochodów, zainteresowania itp.
Ważne jest, aby uwzględnić w biznes planie charakterystykę konkurencji naszej firmy, a tym samym wskazać, że nasza firma ma duże szanse na sukces. Jest to istotne szczególnie z punktu widzenia instytucji finansujących lub zamierzających finansować Twoją działalność, gdyż dzięki temu są w stanie określić, czy zapotrzebowanie na Twoje produkty lub usługi jest wystarczające, by terminowo spłacać bieżące zobowiązania.
5. Cel
Można zaryzykować stwierdzenie, iż cel jest jednym z najważniejszych elementów, które mogą przekonać lub zniechęcić potencjalnego inwestora do finansowania Twojego przedsięwzięcia. Precyzyjnie określ plany świadczenia usług Twojej firmy w danym przedziale czasowym, opierając się na danych ilościowych dotyczących realizacji poszczególnych zleceń, bądź sprzedaży towarów, a także przewidywanych zysków. Informacje te muszą być przedstawione w sposób konkretny, a założenia koniecznie poparte liczbami.
6. Plan organizacyjny
Jest to plan realizacji oraz strategia działania w ramach danego projektu, który ma na celu osiągniecie zamierzonych celów.
Opisz, jakiego typu sprzęt, oprogramowanie oraz wyposażenie jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Twojego biznesu.
Przedstaw zasady rekrutacji oraz zatrudnienia pracowników na poszczególne stanowiska.
Umieść informację na temat organizacji pracy w Twojej firmie oraz określ, w jaki sposób zamierzasz podnieść efektywność wykonywanych zadań, a także jak zapewniasz ciągłość działania w nieprzewidzianych sytuacjach.
Opisz lokalizację i otoczenie firmy, zwracając uwagę na takie aspekty, jak: dojazd, miejsce parkingowe oraz sposób kontroli procesów technologicznych zachodzących w Twojej firmie.
Wyznacz próg rentowności Twojej inwestycji, czyli wartość określającą ilość towarów lub usług, które musisz sprzedać w określonym czasie, aby Twoja firma, po odliczeniu wszystkich kosztów związanych z jej utrzymaniem, zaczęła generować zysk.
W II części artykułu poznasz kolejne elementy biznes planu. Są one niezwykle istotne dla potencjalnego inwestora, dlatego postaraj się rzetelnie przygotować ich treść.
Irena Zobniów
Oferteo.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Właśnie takich informacji szukałam. Dziękuję.
OdpowiedzUsuń