Potrzebujesz logo? Jak się za to zabrać?
Autor: Katarzyna Kandefer
Często wydaje nam się, że tworzenie logo to szybka sprawa, bo przecież co może być trudnego w przygotowaniu znaku graficznego? To przecież tylko kilka kresek, prawda? Nic bardziej mylnego, sprawa nie jest tak trywialna jak często się nam wydaje.
Stworzenie logo wymaga podjęcia szeregu przygotowań i działań z naszej strony oraz pracy i zaangażowania ze strony grafika, aby uzyskać zadowalający nas rezultat. Poniżej znajdziesz działania, które czekają na Ciebie, jeśli zdecydujesz się na stworzenie logo.
Zastanów się czego potrzebujesz
Jeśli tworzysz logo po raz pierwszy, to przygotuj się na to, że Grafik poprosi Cię o wypełnienie Briefa. Tak w języku branżowym określa się opis wymagań klienta. Część z pytań, które otrzymasz od grafika, może Cię zaskoczyć i możesz zastanawiać się... a co właściwie mają one wspólnego z logo?!? Grafik, zanim przystąpi do realizacji projektu, musi wiedzieć czym zajmuje się Twoja firma, do kogo kierujesz swój produkt bądź usługę, kto jest Twoim klientem, jak wygląda rynek, co Cię wyróżnia... Najprościej mówiąc, musi poznać Twoje potrzeby, żeby móc stworzyć projekt dopasowany do Twojej firmy, Twojej wizji i strategii. Proces tworzenia logo zaczyna się od zebrania tych informacji. Dlatego im lepiej przygotujesz się do powyższych pytań, tym większe prawdopodobieństwo, że grafik, z którym podejmiesz współpracę, zrozumie Twoje wymagania.
Znajdź wykonawcę
Możliwości jest wiele, możesz szukać grafika czy studio graficzne z polecenia lub na własną rękę. Z pewnością najwygodniejszą opcją jest skorzystanie z grafika z polecenia, gdyż znamy osobę potwierdzającą jego umiejętności. Jednak nie każdy z nas ma taką możliwość.
Możesz również skorzystać z portali umożliwiających Ci umieszczenie swojego zlecenia takich jak Oferia czy Zlecenia.przez.net, wówczas to graficy znajdą Ciebie i będą składać Ci swoją ofertę. Jednak w każdej sytuacji będziesz musiał(a) poświęcić czas na przejrzenie ofert, portfolio, negocjacje ceny czy terminu realizacji, a także zająć się kwestiami prawnymi przekazania praw do projektu.
Inną możliwością jest stworzenie logo poprzez konkurs, przetarg, w którym uczestniczy wielu grafików, a Ty wybierasz tego najlepszego. Samodzielne przygotowanie konkursu wymaga opracowania regulaminu i ogłoszenia go (tu z pomocą przychodzą takie portale jak Konkursy Kreatywne) zebrania prac, oraz ciągłej komunikacji z potencjalnymi uczestnikami. Sam proces przygotowań jest dosyć czasochłonny, a i realizacja nie jest szybkim rozwiązaniem. Dlatego też do niedawna jedynie duże firmy mogły pozwolić sobie na tworzenie logo poprzez konkursy i otrzymanie wielu różnych projektów, z których wybierały ten najlepszy. To one miały czas, pieniądze jak i ludzi do przeprowadzenia takich akcji.
Na naszym rynku istnieją już jednak portale, które umożliwiają nawet małym firmom czy firmom dopiero powstającym na realizację konkursu, w tym portal specjalizujący się w konkursach na logo. Takie portale przejmują na siebie obowiązki związane z regulacjami prawnymi, szukaniem grafików, terminami realizacji czy aspektami technicznymi. Jednak nie oznacza to, że Ty nie będziesz mieć zadań. To w Twojej gestii pozostawia się całą komunikację i współpracę z grafikami, uczestnictwo w kreacji oraz na koniec, to Tobie jest pozostawiana decyzja o wyborze zwycięzcy.
Umowa o wykonanie logo i prawa autorskie
Przed przystąpieniem do realizacji warto uregulować kwestie prawne, tak, żeby prawa i obowiązki obu stron zostały jasno zdefiniowane. Jeśli realizacja dotyczy tylko logo to oczywiście nie musi to być jakaś skomplikowana i zawiła umowa. Możesz skorzystać ze wzoru umowy, którą zaproponuje Ci grafik. Warto jednak zweryfikować czy zawiera ona takie podstawowe elementy jak: przedmiot wykonania, termin, budżet, rodzaj przekazywanym plików czy kwestie poprawek. W umowie warto również zawrzeć oświadczenie wykonawcy, że przysługują mu autorskie prawa osobiste i majątkowe do projektów a praca jest wynikiem jego indywidualnej i oryginalnej pracy twórczej.
A na koniec jeden z ważniejszych aspektów czyli prawa autorskie. Tutaj powinny zostać zdefiniowane majątkowe prawa autorskie wraz z polami eksploatacji, możliwość przeróbek i modyfikacji otrzymanego projektu (czyli określenia kwestii praw zależnych) oraz termin obowiązywania tychże praw. Jak w każdej umowie, diabeł tkwi w szczegółach.
Zaangażuj się w pracę z grafikiem
Przekazanie Briefu (opisu wymagań) to tylko początek współpracy z Grafikiem. W trakcie tworzenia Twojego logo Grafik często będzie zadawać dodatkowe pytania, pokazywać Ci swoje koncepcje, będzie chciał znać Twoją opinię na temat kierunku, który wybrali. Nie traktuj tego jako uciążliwy obowiązek, lecz jako inwestycję. Im bardziej zaangażujesz się w rozmowę z wykonawcą tym większa szansa na to, że zrozumie on Twoje wymagania i wspólnie wypracujecie satysfakcjonującą Cię koncepcję.
Zakończenie współpracy
Praca nad logo została zakończona, a więc co dalej? Nie pozostaje Ci nic innego jak odebrać końcowy projekt, przekazać wynagrodzenie wykonawcy i cieszyć się swoim nowym logo! Nadszedł czas, by zostało ono twarzą Twojego Biznesu. :-)
Katarzyna Kandefer, Zaprojektujmnie.pl - projektowanie logo
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz