piątek, 10 października 2014

Kalkulacja wstępnych kosztów przedsięwzięcia

Kalkulacja wstępnych kosztów przedsięwzięcia


Autor: Krzysztof Saniak


Kalkulacja potrzeb finansowych przedsiębiorstwa w fazie startupu to jedno z najpoważniejszych zadań, przed jakimi staje przedsiębiorca. To tutaj decydują się losy powodzenia projektu, jak i ostatecznego wyniku finansowego.


To, czy firma będzie warta miliony, czy będzie kolejnym nieudanym projektem, zależy od tego, jak będziesz zarządzał kosztami i czy zachowasz płynność finansową przez cały czas jej istnienia. Jest to szczególnie ważne w początkowej fazie rozwoju. Utrata płynności, czyli niemożność pokrycia kosztów związanych z bieżącym prowadzeniem firmy, niejednokrotnie pogrążyły nawet dobrze zapowiadające się biznesy. Ważne jest więc, aby przyłożyć się do tego procesu i niwelować wszystkie ryzyka, które uda się zauważyć, oraz zapewnić sobie plan awaryjny na wypadek komplikacji.

Proces zakładania własnej firmy wiąże się z wieloma różnymi wydatkami. Wiele z nich jest jednorazowych, jak opłaty skarbowe za założenie firmy czy pieczątka. Inne to natomiast comiesięczne koszty stałe na materiały promocyjne, wynajem lokalu czy wynagrodzenie pracowników. W przypadku kalkulowania wydatków konieczne jest ostrożne podejście. Należy być konserwatywnym – zarówno przy analizie, jak i przy wydawaniu kapitału. Pieniądze są krwioobiegiem firmy, a szczególnie firmy w początkowej fazie rozwoju, która nie ma zapewnionych stałych dochodów ze sprzedaży. Nie wydawaj więc wszystkiego - nie wydawaj na rzeczy zbędne, kupuj rzeczy używane i rzeczy z allegro. Znajdź odpowiednią równowagę między jakością i kosztem, używaj darmowego oprogramowania oraz korzystaj z własnych umiejętności.

Zróbmy teraz małe ćwiczenie. Wpisz poniżej kwoty, jakie będą Ci potrzebne na otwarcie biznesu

Krok 1: Otwarcie biznesu:

Wydatki związane z otwarciem firmy

Rejestracja firmy, pieczątki, wpisy do rejestru

kwota w PLN

Księgowość

kwota w PLN

Organizacja przestrzeni, dekoracje i przebudowa

kwota w PLN

Licencje i pozwolenia

kwota w PLN

Logo i identyfikacja wizualna

kwota w PLN

Marketing i materiały sprzedażowe

kwota w PLN

Czynsz za pierwszy miesiąc oraz kaucja

kwota w PLN

Ubezpieczenie

kwota w PLN

Telefon i media

kwota w PLN

Internet i strona internetowa

kwota w PLN

Inne

kwota w PLN

RAZEM

kwota w PLN

Krok 2: Zakup aktywów:

Jakich rzeczy będziesz potrzebował, aby prowadzić swój biznes

Nieruchomość

kwota w PLN

Meble i wyposażenie

kwota w PLN

Urządzenia i maszyny

kwota w PLN

Samochody i inne pojazdy

kwota w PLN

Zatowarowanie

kwota w PLN

Zaopatrzenie

kwota w PLN

Inne

kwota w PLN

RAZEM

kwota w PLN

Krok 3: Stałe miesięczne wydatki:

Jakie są koszty prowadzenia firmy w typowym miesiącu

Czynsz

kwota w PLN

Media

kwota w PLN

Wynagrodzenie

kwota w PLN

Wynagrodzenie właściciela

kwota w PLN

Materiały

kwota w PLN

Ubezpieczenia

kwota w PLN

Transport

kwota w PLN

Wysyłka

kwota w PLN

Wydatki prawne i księgowe

kwota w PLN

Reklama i marketing

kwota w PLN

Zatowarowanie

kwota w PLN

Podatki

kwota w PLN

Spłata zadłużenia (kredytów)

kwota w PLN

Kapitał obrotowy

kwota w PLN

Inne

kwota w PLN

RAZEM

kwota w PLN

Wiem, że uzupełnianie tych tabel może być przytłaczające. Faktycznie, otwarcie własnego biznesu może być kosztowne, dlatego tak ważne jest, aby być sprytnym i oszczędnym. W chwili obecnej tylko liczymy potencjalne wydatki „na papierze”. Weź ostatnią sumę i pomnóż przez sześć, a w ten sposób dowiesz się, jakich pieniędzy potrzebujesz, aby poprowadzić swój biznes przez pierwsze sześć miesięcy. Teraz dodaj sumy z pierwszego i drugiego kroku. Ta suma powie Ci, ile pieniędzy potrzebujesz, aby otworzyć biznes i pozostać na rynku przez sześć miesięcy. Idealnie byłoby mieć taką kwotę do dyspozycji. Jeżeli nie, to trudno, nadal możesz z powodzeniem otworzyć swój biznes i masz szansę na powodzenie. Będzie to tylko odpowiednio trudniejsze – musisz więc szukać sposobów, aby zmniejszyć swoje koszty. Jak zapewne zauważyłeś, największy wpływ na wydatki mają koszty stałe. Zastanów więc się, jak je zmniejszyć – być może na początku możesz pracować z domu, może nie potrzebujesz tylu pracowników i możesz sam wziąć więcej obowiązków na swoje barki albo znaleźć tańszy kredyt (lub szybko go spłacić).

Krok 4: Prognoza sprzedaży:

Kiedy piszesz biznes plan, musisz unikać liczb stworzonych z powietrza. Nie popełnij tutaj błędu – może to być kuszące, szczególnie, jeżeli szukasz finansowania i chcesz pokazać potencjalny wzrost Twojego przedsiębiorstwa. Ale będzie to błędem z dwóch powodów. Po pierwsze sprawny inwestor lub pożyczkodawca sprawdzi Twoje liczby i udowodni Ci, że jesteś nowicjuszem. A nowicjusz z błędnymi danymi nie ma zbyt dużej szansy na finansowanie. Po drugie – błędne liczby doprowadzą Cię do błędnych wniosków, a one mogą sprawić, że zbankrutujesz, jak skończą Ci się pieniądze, które myślałeś, że będziesz miał. Lepiej jest więc posiadać solidne podstawy co do liczb, szczególnie jeżeli chodzi o prognozę sprzedaży. Musisz spróbować dowiedzieć się, ile możesz zarobić w przeciągu kilku najbliższych lat. Oczywiście, tego teraz nie wiesz i będziesz opierać się na pewnych szacunkach, ale założenia powinny być ostrożne. Jeżeli uda Ci się zarobić więcej, to świetnie, a jeżeli nie – no cóż, przynajmniej byłeś na to przygotowany. Uczciwa prognoza powinna zawierać następujące elementy:

miesięczne prognozy na najbliższy rok, zarówno kwotowo jak i ilościowo,

roczne prognozy na najbliższy okres dwóch do czterech lat, zarówno kwotowo jak i ilościowo,

założenia, na jakich oparte są prognozy.

Gdzie znaleźć informacje? Przede wszystkim poprzez analizę potencjalnej konkurencji. Rozpatrz ich sprzedaż, godziny działania, okresy wzmożonej sprzedaży, cenę, jakość ich towarów i usług. Jeżeli to możliwe, porozmawiaj z klientami oraz pracownikami sprzedaży. Oszacuj tak dokładnie, jak to tylko możliwe, ile Twoja konkurencja zarobiła w tym miesiącu. Prognoza sprzedaży powinna być oparta na średniej miesięcznej sprzedaży przedsiębiorstwa o podobnym do Twojego rozmiarze i działającego na podobnym rynku. Następnie zapytaj stowarzyszenia handlowe oraz sprawdź magazyny branżowe, aby zorientować się, ile zarabia typowa firma w Twojej branży. Pamiętaj, aby szacunki przeprowadzać ostrożnie. Nie jesteś istniejącym biznesem, ale dopiero startującym przedsiębiorstwem. Jest mało prawdopodobne, aby Twoja sprzedaż była na tak stałym poziomie, jak u konkurencji, w ciągu najbliższych lat.


FinBiz - Finanse pod kontrolą

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

2 komentarze:

  1. Super napisane. Warto zapamiętać te informacje

    OdpowiedzUsuń
  2. Koszty prowadzenia księgowości? Można je znacznie obniżyć korzystają ze współpracy z firmą zewnętrzną. Jest to outsourcing usług księgowych pomocny w efektywnym zarządzaniu finansami firmy. Nowoczesny outsourcing księgowości oznacza między innymi automatyzowanie wymiany danych. Pozwala to na oszczędność czasu potrzebnego na wykonywanie powtarzalnych czynności. Ponadto zgromadzone dane finansowe są dostępne dla kluczowych osób w organizacji.

    OdpowiedzUsuń