Strategiczne podejście i jego realizacja
Autor: Marek Mrowiec
Siódma część "7 Sekretów Uporządkowanego i Skutecznego Biznesu"
Dlaczego dawna wizja nie działa i co się z nią stało
Tak naprawdę strategia i wizja Twojej firmy była z Tobą od samego początku. To ona zmotywowała Cię, by ciężko pracować i wyznaczać kolejne wzniosłe cele. Gdy firma była mała to wszyscy wiedzieli, w którą stronę należy iść i współpracować… Wiedzieli to, bo często przebywali z Tobą… Później przez rozbudowę, powolną dezorganizację i problemy wszyscy zatracili gdzieś pierwotny sens i główną propozycję, jaką firma chciała się wyróżniać.
Stare hasła rozbijają się o problemy z jakością, terminami i codziennymi przepychankami. Dziś bardziej irytują i śmieszą załogę niż poprawiają, szczególnie, jeśli brzmią jak np. Najwyższa jakość i pełna satysfakcja Klienta itp.
Dziś już masz za sobą ( o ile działasz zgodnie ze wskazówkami wideo) poukładany mechanizm biznesowy, wszyscy znają swoje miejsce, więc najważniejszy czas zrewitalizować misję, wizje i wartości organizacji, by były realne w oparciu o faktyczne wartości i Twój pomysł na firmę itd.
Bez jasno określonego pomysłu na firmę, zamiast na poziomie strategicznym, skupiasz się na taktykach… Co kupić, gdzie się zareklamować, jaki zrobić ruch w inwestycjach… Wszystkie te działania na pierwszy rzut oka dobre, często nie są spójne z celami, jakie masz do osiągnięcia długoterminowo… Dużo hałasu przed możliwą wielką porażką.
Kilka słów czym jest wizja, misja
Kilka słów czym jest wizja, misja… Wyobraź sobie swoją firmę jako piramidę – na samej górze mamy Wizję firmy, czyli odpowiedź na pytanie: Dokąd zmierzam w moim biznesie? Co chcę osiągnąć? Nieraz kilka % firm, na tym samym rynku, sprzedając bardzo podobne produkty potrafi zrobić 10-krotnie wyższe zyski – i to jak pokazują badania firmy, z jasną wizją i misją.
Cała firma oraz ludzie potrzebują jasnej wizji po co biznes walczy i dokąd idzie – odpowiedzi po co biznes istnieje jako całość. Pamiętaj - nie możesz osiągnąć (ani pracownicy) celu, którego nie widać.
Formułując wizję nie powinieneś skupiać się na produkcie, ale na potrzebie, którą chcesz zaspokoić. Produkty się zmieniają, ale nie potrzeby. Wizja powinna być konkretna i niezbyt rozbudowana. Daruj sobie taką, którą będziesz mógł wyryć w marmurze.
Najlepsze są najprostsze wizje. Unikaj określeń: najlepszy, najtańszy i uwaga – kluczowa jest spójność Twoich osobistych życiowych celów z celami firmy/zbudowaniem misji i wizji oraz wiedza jak to przełożyć na stanowiska.
Misja zaś to deklaracja jak biznes służy i pomaga innym ludziom. Najlepiej, gdy od razu zawrzemy w niej metodę określającą jak ją osiągnąć.
Drugim poziomem w piramidzie zarządzania jest strategia, którą układasz na kilka lat (im dalej tym lepiej), w której opisujesz plan, jak zamierzasz osiągnąć założoną wizję.
Przekazanie ich do realizacji
OK, po tym krótkim wprowadzeniu sprawa ważniejsza – przekazanie planów do realizacji. Stworzyliśmy już maszynkę do realizacji celów – więc wystarczy je określić i przekazać do realizacji. Pamiętaj tutaj o starej zasadzie, by cele były zrozumiałe, ambitne, wykonalne, mierzalne i określone w czasie… Ale o tym czytałeś i słyszałeś już nieraz… Tak więc jak zawsze coś odkrywczego.
MBO i MBE
Rozwój Twojej firmy nieraz wymaga, byś coraz więcej zajmował się rozwojem strategicznym firmy i jej optymalizacją… Tak więc, by zrealizować cele wizji spójnie z tą filozofią zarządzania, konieczne jest wykonanie kilku modyfikacji.
Pierwszym krokiem jest wprowadzenie zarządzania przez cele – w teorii wszystko proste, ustanawiasz cele na poszczególne stanowiska i nadzorujesz ich realizację… Jednak w dalszym ciągu jesteś tutaj osobą decyzyjną i koordynującą. W 15-osobowej firmie się sprawdzi, jednak już dalej mogą być problemy. Potrzebny jest kolejny krok – zarządzanie przez wyjątki. Podczas, gdy Twoi kierownicy zarządzają przez cele, Ty skupiasz się tylko i wyłącznie na rozliczaniu ich z osiągania celów i wyników… Pamiętaj – masz mieć więcej czasu dla siebie. Oprzyj się pokusie kontroli wszystkiego i wszystkich – bo tylko zaszkodzisz…
Zabezpieczenie dzięki wizji
Pamiętaj też, że zawarte w wizji wartości i podejście procesowe zapobiegają negatywnym skutkom, jakie wiążą się ze stosowaniem zarządzania przez cele… Bądź spokojny…
Marek Mrowiec - ekspert optymalizacji i porządkowania biznesu, wdrożeniowiec ISO 9001 www.SystemowyRozwojBiznesu.pl
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz