Własna firma
Autorem artykułu jest Dmoch Elżbieta
Zwykle rozpoczynając działalność nie zastanawiamy się jak odróżnić się od konkurencji...?,zaproponować coś czego ludzie potrzebują a czego nie ma jeszcze na rynku.Wybieramy łatwiejszy,wymagający mniejszego wysiłku sposób-proste naśladownictwo....błąd???
Własna firma cz.1
Wielu z nas chciałoby spróbować swoich sił, zakładając własną firmę. Problem polega na tym, że zwykle nie wiemy, czym ta firma miałaby się zajmować, co mogłaby zaoferować na rynku. Najczęściej szukamy pomysłu na własną działalność rozglądając się wokół i naśladując tych, którzy zaczęli wcześniej i odnieśli sukces. Dlatego często obserwujemy, że w danej miejscowości jest kilka podobnych firm :kilka podobnych sklepów, kilka podobnych zakładów fryzjerskich, kilka podobnych warsztatów. Jeśli właścicielowi sklepu, warsztatu napraw samochodów lub sprzętu AGD powodzi się dobrze, myślimy : „ Na handlu można zarobić. Na naprawach można zarobić.” I właśnie, dlatego zakładamy kolejny sklep, kolejny warsztat naprawy samochodów czy sprzętu AGD. I oferujemy kolejny podobny produkt. Trwa to zwykle do czasu pierwszego bankructwa. Kiedy kolejny śmiałek zakładający podobną firmę w podobnej branży popada w długi wtedy myślimy : „Na handlu już nie można zarobić. Już się nie opłaca prowadzenie takiego warsztatu.”
Zwykle rozpoczynając działalność nie zastanawiamy się, jak odróżnić się od konkurencji, zaproponować coś, czego ludzie potrzebują, a czego nie ma jeszcze na rynku. Wybieramy łatwiejszy, wymagający mniejszego wysiłku sposób – proste naśladownictwo. Taki sposób myślenia może nie doprowadzić nas do sukcesu. Najczęściej ci, którzy wcześniej wystartowali zdobyli już pewną pozycję na rynku, mają swoich klientów, zgromadzone środki na rozwijanie swojej działalności. My dopiero startujemy w danej branży. Bardzo trudno będzie pokonać konkurencję, jeśli będziemy tylko starali się naśladować ofertę tych, którzy już są i dają sobie radę na rynku. Nasza szansa tkwi w znalezieniu oryginalnego pomysłu. Powinniśmy starać się zaproponować usługi, towary, które pod jakimś względem mogą lepiej zadowolić wybraną grupę klientów, lepiej niż konkurencja.
Czasami oryginalność naszego pomysłu może być związana z tym, że oferujemy usługi, towary, których do tej pory nie było na rynku, na którym zamierzamy działać.Czasami te towary, usługi już są,, ale my mamy do zaproponowania inne, bardziej dogodne dla klienta rozwiązania np. związane z tańszym lub bardziej dogodnym sposobem docierania do klienta czy zaoferowaniem usług dodatkowych, które z jednej strony zwiększą zadowolenie klientów, a nam przysporzą dodatkowych zysków.
BIZNES PLAN I PLAN MARKETINGOWY
Współczesna gospodarka rządzi się odmiennymi zasadami niż kapitalizm opisywany przez Marksa. Co prawda naczelna zasada maksymalizacji zysków nadal stanowi podstawową siłę wprawiającą całą tę machinę w ruch, jednak zmieniły się czynniki decydujące o sukcesie. Proces planowania składa się z kilku etapów. Jednym z nich jest opracowanie biznes planu. Osiągniemy podstawowy cel, gdy zrealizujemy swój biznes plan. Inna jest rola biznes planu w przypadku istniejącego przedsiębiorstwa, a inna w przypadku, gdy rozpoczynamy nową działalność. Trudno jednoznacznie określić, gdzie ta rola jest większa. W przypadku istniejącej firmy biznes plan jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy, natomiast w przypadku nowej firmy jest on pierwszym krokiem, który może umożliwić nam start. Tak, jak nie ma dwóch jednakowych przedsiębiorstw, tak i nie
ma dwóch jednakowych biznes planów. Jednak niektóre elementy w biznes planie są bardzo podobne w przypadku, gdy dotyczy to podobnych inwestycji. Niemniej należy w każdym przypadku mieć na uwadze tę cechę biznes planu.
Biznes plan spełnia między innymi następujące funkcje:
stanowi narzędzie wspomagające przedsiębiorcę w rozwoju jego pomysłów oraz projektów przedstawianych mu do realizacji, stanowi podstawę do rozmów z wszelkiego rodzaju kontrahentami i decydentami, takimi jak: wiodący akcjonariusze, banki, potencjalni współinwestorzy, agencje finansowe państwowe i prywatne,fundusze inwestycyjne. Tak więc umożliwia zdobycie dodatkowych środków finansowych z zewnątrz, stanowi spójną i logiczną strukturę zgodnie z którą biznes powinien się rozwijać w ciągu kilku najbliższych lat, dostarcza narzędzi do bieżącego monitorowania, dokonywania przeglądów i korekt tak w okresie budowy, jak i w okresie eksploatacji
Przygotowanie satysfakcjonującego biznes planu jest zajęciem trudnym, ale jednocześnie zasadniczym dla podjęcia decyzji inwestycyjnej.
Proces planowania umożliwia nam lepsze zrozumienie tego, co chcemy osiągnąć poprzez realizację pomysłu inwestycyjnego oraz w jaki sposób i kiedy możemy osiągnąć swój cel. Nawet w przypadku, gdy nie jest konieczne zewnętrzne finansowanie inwestycji, biznes plan może odegrać decydującą rolę w uniknięciu błędów lub rozpoznaniu ukrytych okazji związanych z inwestycją.
Dla wielu przedsiębiorców i inwestorów proces planowania (myślenie, dyskusja, badanie i analizowanie) jest dużo bardziej użyteczne niż sam końcowy dokument w postaci biznes planu. Jasno napisany i atrakcyjnie "opakowany" biznes plan ułatwi nam zainteresowanie swoim opracowaniem współinwestora lub bank finansujący projekty inwestycyjne. Dobrze przygotowany biznes plan dowodzi, że jesteśmy ekspertem w branży i warto z nami prowadzić interesy.
Walka na gospodarczym polu bitwy, jest dziś przede wszystkim wojną wiedzy i idei. O przetrwaniu decyduje technologia, pomysłowość i inspiracja. Potencjalnych źródeł inspiracji jest wiele. Mogą nimi być: podpatrywanie konkurencji, inspiracja, motywowanie do pracy twórczej pracowników, identyfikacja powiększającej się ilości potrzeb klientów oraz ich kreowanie, ale również codzienna obserwacja życia. Większość małych przedsiębiorców nie ma czasu na planowanie swojej działalności. Pochłonięci bieżącym zarządzaniem, a często także wykonawstwem, porzucają planowanie lub odkładają je na przyszłość skupiając się na rozwiązywaniu codziennych problemów. Jeżeli w firmie powstaje biznes-plan, to najczęściej dopiero wtedy, kiedy trzeba wziąć kredyt w banku lub znaleźć udziałowców do nowego przedsięwzięcia. Planowanie jest jednak kluczem do sukcesu. Bez względu na to jak bardzo jest nieformalne, zawsze przynosi korzyści, pozwala odkrywać słabe punkty, a czasami wpadać na świetne pomysły. Planowanie strategiczne będzie polegało na budowie strategii przedsiębiorstwa tzn. na formułowaniu celów i aspiracji, czyli budowaniu misji firmy.
KONIEC CZĘŚCI 1
--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Jakikolwiek by to nie był biznes, zawsze trzeba myśleć o jego rozwoju. I tutaj na pewno pomocna będzie skuteczna analiza danych dlatego zachęcam sprawdzić sobie dostępne narzędzia w ofercie https://astrafox.pl/data-science/ .
OdpowiedzUsuń