piątek, 9 marca 2012

Sztuka Komunikacji -Jak Skutecznie się Porozumiewać?

Sztuka Komunikacji -Jak Skutecznie się Porozumiewać?

Autorem artykułu jest Marcin Kijak



W artykule dowiesz się na czym polega skuteczna komunikacja interpersonalna, jak doskonalić umiejętności porozumiewania się z ludźmi, negocjacji, perswazji. Poznasz podstawowe zasady w komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Dowiesz się co wpływa na odbiór Twojego wizerunku w oczach rozmówcy i jak budować zaufanie do siebie.

Jak mówi Zig Ziglar:"Jakość twojego życia zależy od jakości twojej komunikacji". Umiejętność skutecznego porozumiewania się to najważniejsze źródło powodzenia w każdej dziedzinie Twojego życia. Z badań wynika, że aż 85% życiowego sukcesu uwarunkowane jest umiejętnością komunikacji z ludźmi.

Każdy z nas zna ludzi, którzy są niezwykle przekonywujący. Są to osoby publiczne, aktorzy, mówcy motywacyjni, politycy. To ludzie, którzy potrafią pociągnąć za sobą tłumy. Cały ich sukces uwarunkowany jest właśnie sztuką komunikacji.

Dobrą wiadomością dla Ciebie jest to, że sztukę komunikacji można poznać i przyswoić. Możesz się jej nauczyć równie łatwo, jak każdej innej umiejętności. Nikt nie rodzi się doskonałym mówcą. To okoliczności, wiedza i praktyka sprawiły, że niektóre jednostki lepiej się komunikują, niż inne. Dlatego, jeśli postawisz sobie za cel skuteczną komunikację i codziennie będziesz robił coś w tym kierunku aby ją posiąść - uda Ci się!

Znany jest przypadek antycznego Demostenesa - jednego z największych mówców w starożytnej Grecji. Początkowo Demostenes bał się wystąpień publicznych i zacinał się przy każdej próbie przemówienia. Został wyśmiany i wygnany z forum w Atenach. Jednak Demostenes nie poddał się. Codziennie szedł nad brzeg oceanu, nabierał kamieni w usta i przemawiał do fal i wiatru. Robił to tak długo, aż jego mowa stała się płynna. Wtedy wrócił do Aten i stał się słynnym mówcą, znanym i cenionym w całej Grecji.

Ty również, bez względu na dotychczasowe umiejętności, możesz posiąść umiejętność skutecznej komunikacji. Aby to zrobić, musisz mieć tylko wiedzę, silną motywację i codziennie praktykować.


W czym potrzebna jest Ci umiejętność komunikacji?

Na początek przedstawię pewien dialog, który przeczytałem w jednej z książek na temat komunikacji. Ukazuje on, jak bardzo brak komunikacji może boleć!

- Przychodzi gość do hotelu. Widząc psa spacerującego wokół recepcji, pyta recepcjonistki: – Czy pani pies gryzie?
- Recepcjonistka odpowiada: – Nie.
- Gość podchodzi do psa, który nagle rzuca się na niego i wgryza się w udo.
- Gość krzyczy: – Auuuć! Puść mnie! Mówiła Pani, że on nie gryzie!
- Recepcjonistka odpowiada: – To nie jest mój pies...

Jest wiele powodów, dla których warto jest nauczyć się skutecznej komunikacji interpersonalnej. Warto, abyś zaraz po przeczytaniu tego artykułu usiadł i wypisał swoje. Poniżej trzy przykładowe powody, które warto przemyśleć...

Po pierwsze – każdy z nas chce być w oczach innych ludzi kimś ważnym, wartościowym. Im lepiej się komunikujesz, tym lepiej traktują Cię ludzie bo ukazujesz pewność siebie, wysoką samoocenę i przekazujesz spójny komunikat.

Po drugie, chcesz aby ludzie Cię szanowali i lubili. Jak wiadomo, wiele sukcesów zależy od tego, czy jesteś lubiany. Łatwiej nakłonisz kogoś do swojego pomysłu kogoś, kto Cię lubi, niż osobę neutralnie lub negatywnie nastawioną. Prawo sympatii to jedno z podstawowych praw w skutecznej perswazji, o czym możesz przeczytać w publikacji Cialdiniego: „Wywieranie wpływu na ludzi”.

Po trzecie, umiejętność skutecznej komunikacji, a więc perswazji – to zdolność do przekonania innych do swojego punktu widzenia. Dzięki niej możesz skutecznie sprzedać swoje pomysły, usługi czy produkty. Możesz nakłonić dziecko do wyrzucenia śmieci, męża do zrobienia zakupów, partnerkę do pójścia do kina, klienta do wyboru Twojego produktu, studenta do przyjęcia Twoich przekazów i zrozumienia wykładu - Lista jest nieskończona...


Jak skutecznie komunikować się z ludźmi?

Jest wiele zasad które określają, jak powinien wyglądać przekaz komunikacyjny. Jedną z najważniejszych jest umiejętność słuchania. Zapamiętaj: Masz jedne usta a dwoje uszu. Mów połowę tego, co słuchasz. Podczas słuchania skieruj pełną uwagę na rozmówcę. Patrz się na niego tak, jakby Twoje oczy były słońcem, mającym opalić jego twarz. Pochyl się delikatnie w jego kierunku i potakuj głową. Zanim coś powiesz poczekaj - zrób pauzę, aby rozmówca mógł spokojnie nabrać oddechu i kontynuować swoją wypowiedź. Zadawaj pytania otwarte. Im więcej wykażesz zainteresowania, tym większą zyskasz przychylność. Parafrazuj, upewniając się czy dobrze zrozumiałeś odebrany komunikat.

Naucz się rapportu. Rapport, to w języku NLP „dopasowanie do rozmówcy”. Przyjmujesz podobną postawę, parametry głosu, oddech, gesty, słownictwo co rozmówca. Dzięki temu przekazujesz mu, że jesteś podobny do niego. A lubimy przecież osoby podobne do nas :)

Zaspokój potrzeby rozmówcy. Pokaż, że jest on dla Ciebie ważny i doceniasz go. Jak powiedziała kiedyś Mary Ash: ”Wyobraź sobie, że każdy człowiek nosi na szyi tabliczkę z napisem: spraw, abym poczuł się ważny. I odpowiedz na to pragnienie, a zawsze osiągniesz sukces.

Jest kilka sposobów aby zaspokoić tą potrzebę. Doceniaj ludzi, dziękując za to, co robią. Dziękuj tak często, jak jest to możliwe. Uśmiechaj się do ludzi, bo uśmiech wyzwala endorfiny co sprawia, że człowiek czuje się dobrze. Akceptuj każdego. Pamiętaj, że każdy z nas jest inny i akceptuj tą inność. Nikt nie jest idealny a więc każdemu zdarza się popełniać błędy. Oddzielaj osobę od jej zachowania. Naucz się wyrażać podziw w stosunku do ludzi. Chwal osiągnięcia ludzi, cechy. Pamiętaj, że podziwiając czyjeś zachowanie – wzmacniasz je. Chwal ludzi za to, co robią dobrze. Dzięki temu - wzmacniasz ich samoocenę i wyzwalasz endorfiny zarówno u siebie, jak i u rozmówcy.

Naucz się patrzeć z różnych pozycji percepcyjnych. Wyobraź sobie, że jesteś w ciele rozmówcy i słuchasz samego siebie. Co chciałbyś usłyszeć? Jakie słowa, ton głosu, wyraz twarzy sprawiłyby Ci radość? Spójrz też na rozmowę z pozycji muchy na ścianie. Zobacz jak rozmawiasz z drugą osobą. Jakie postawy przyjmujecie, jak gestykulujesz. Co mógłbyś poprawić?

Pozwól, aby ludzie uwierzyli, że coś dla nich zrobisz. Że coś dostaną, lub czegoś unikną dzięki Tobie. Ludzie z natury poszukują zysków i unikają strat. Najważniejsze są potrzeby emocjonalne, takie jak miłość, ciepło, status, uwaga, prestiż, poczucie ważności. Mniejszą siłę mają na ogół potrzeby fizyczne, takie jak pieniądze czy dobra materialne. Jeśli możesz zapewnić komuś te potrzeby lub odebrać je, będziesz miał ogromny wpływ.

Jeszcze większą z potrzeb jest obawa przed stratą, która motywuje znacznie silniej niż chęć zysku. Jeśli dasz komuś 100 złotych w zamian za zrobienie czegoś, to ta osoba będzie mniej zmotywowana do tego, niż gdybyś zagroził zabraniem mu tych samych 100 zł. Naucz się korzystać z obydwu rodzajów motywacji, aby jeszcze skuteczniej przekonywać. Przedstawiając ofertę możesz ukazać korzyści, oraz potencjalne straty w razie nieskorzystania z Twojej usługi lub produktu.

Bądź grzeczny w stosunku do każdego człowieka. Ta porada może wydawać się banalna, jednak często o niej zapominamy. Nie uświadamiamy sobie, że każdy może być naszym potencjalnym klientem czy szefem – osobą która może kiedyś poważnie wpłynąć na nasze życie.

Zwróć uwagę na komunikację niewerbalną. Znane są od lat badania, z których wynika, że aż 93% przekazu to mowa ciała i głos, a zaledwie 7% to tekst. Oczywiście, nie w każdej sytuacji jest tak, jak w w/w badaniu. Pisząc tekst - 100% to przekaz werbalny (w tym, niezwykle ważna interpunkcja). W rozmowie telefonicznej 100% to tekst i ton głosu - Zawsze jednak podświadomie ludzie ufają bardziej mowie niewerbalnej, niż werbalnej. Widząc niespójny przekaz - wiesz, że osoba kłamie... Komunikat: „Co zrobiłeś!” Jest zupełnie inny, niż: „Co zrobiłeś?” Pamiętaj o tym!

Używaj prostego, zrozumiałego słownictwa i dostosuj je do grupy odbiorców. Staraj się, aby Twój przekaz mogło zrozumieć nawet małe dziecko. Ograniczaj ilość zdań wielokrotnie złożonych, na koszt prostych i krótkich.

Buduj swoją wiarygodność i zaufanie. Jest to szczególnie ważne w sprzedaży. Posługuj się konkretnymi przykładami, referencjami, opiniami.

Aby podnieść swoje zdolności komunikacyjne, warto jest poznać język perswazji. Są to struktury lingwistyczne, które ułatwiają komunikację z drugą osobą. Jednak jest to tylko wisienka na torcie, a nie cały tort. Błędem wielu osób, zwłaszcza świeżo upieczonych "NLP’owców" i osób które przeczytały książkę na temat perswazji, jest nadużywanie struktury. Takie osoby starają się za wszelką cenę "zastrzelić" rozmówcę swoimi wyuczonymi słówkami, zapominając o podstawowych zasadach. Mam nadzieję, że jeśli czytasz ten tekst, to nie jesteś taką osobą i dbasz o dobro swoje, oraz innych ludzi!

Pamiętaj, że perswazja jest jak nóż. Możesz go użyć, aby nakarmić swoje dziecko, a także w celu popełnienia zbrodni. Otrzymując to narzędzie, bierzesz na siebie pełną odpowiedzialność za swoje czyny!

Pozdrawiam,
Marcin Kijak

ProjektSukces.pl - Rozwój osobisty w praktyce!

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

1 komentarz:

  1. hey Marcinie, swietny artykul. czym sie zajmujesz? czy jestes trenerem perswazji, komunikacji?

    OdpowiedzUsuń