poniedziałek, 4 lutego 2013

Polecenia w biznesie

Polecenia w biznesie.

Autorem artykułu jest Rafał Kochanowicz


Zadajesz sobie pytanie jak zdobyć polecenia w biznesie? Chcesz rozwinąć firmę potrzebujesz nowych klientów. Najlepsze są rozwiązania najprostsze: po prostu poproś o polecenia swoich dotychczasowych, zadowolonych klientów.

Przedsiębiorcy, firmy pytają: jak zdobyć polecenia w biznesie? Może wypadało by po prostu o nie poprosić. Jasne, to uproszczenie sprawy, ale celowe, bo i większość przedsiębiorców nie robi nawet tego prostego kroku.

Obiegową mądrością jest czekanie na polecenia. Firmy uważają, że jak zrobią dobrą robotę to polecenia same na nich spłyną, … w jakiś cudowny sposób. I tu są w błędzie. Może zacznijmy od tego, że zrobić dziś dobrą robotę to warunek, konieczny, acz nie wystarczający do tego, aby … przetrwać na rynku. Tak nie pomyliłem się, przetrwać. Rynek nie znosi partaczy, a informacje o takowych rozchodzą się błyskawicznie.

Niestety informacje o dobrych firmach nie rozchodzą się nawet w połowie tak szybko. Najczęściej po prostu się nie rozchodzą. Dlaczego? Bo robiąc dobrą robotę niczym się nie wyróżniasz, robisz to co do ciebie należy i co jest w twoim najlepiej pojętym interesie.

Teraz proszę mnie dobrze zrozumieć, prawdziwe, niczym nie wymuszone polecenia jeśli już się zdarzą są w rzeczy samej najpotężniejszym orężem marketingowym, to marketingowa broń masowego rażenia, rzekłbym. Problem z tym, że większość firm nie ma pojęcia jak się posługiwać tą bronią.

Poczta pantoflowa, bo o niej mówimy zdziała dla nas cuda, przyciągnie nowych klientów, rozgłosi dobrą nowinę o naszym produkcie, czy naszej usłudze, ale tylko po warunkiem, gdy damy ludziom powód do tego by o nas mówili.

Dobrym początkiem będzie świadczenie doskonałych usług, dostarczanie doskonałych produktów. Nie, nie mówię tu o produktach dobrych, o dobrych usługach. To niezbędne minimum niezbędne do tego, by firma przetrwała, by jakoś prosperowała. Ja mówię tu o doskonałych produktach, czy usługach. Mówię tu o dawaniu czegoś więcej, o dodawaniu realnej wartości.

Teraz zastanówmy się chwilę. To coś więcej to może być twoja osobowość jeśli jesteś pojedynczym przedsiębiorcą świadczącym usługi, to może być unikalny składnik twojego produktu, który nadaje mu smak, aromat, czy inne cechy, to może być szybkość dostawy.

Kluczem do sukcesu jest pozycjonowanie, różnicowanie swojej oferty w stosunku do ofert konkurencji dostępnych na rynku. Mówiąc jednak o różnicowaniu nie mam bynajmniej na myśli wprowadzenie 10 nowych linii produktu, to tylko skomplikowało by sprawę. Jedynie bardzo duże firmy mogą sobie na to pozwolić. I działa to jedynie na rynkach nasyconych już daną kategorią produktu.

My mówimy o różnicowaniu, o pozycjonowaniu produktu, czy usługi w taki sposób, by była nieporównywalna do oferty konkurencji. Musisz jednak zadbać, by czynnik różnicujący rzeczywiście coś wnosił do ogólnej oferty, by dodawał wartość do produktu, czy usługi.

Nieco odbiegam od tematu, ale robię to celowo, by przedstawić szerszą perspektywę na problem zdobywania poleceniń w biznesie. Aby skutecznie zdobywać polecenia dla swojej firmy musisz wypracować system, który będzie działał w twojej firmie niezależnie od tego, kto akurat będzie kontaktował się z klientem. Zdobywanie poleceń musi być jedną z czynności jakie wykonujesz w ramach zintegrowanego systemu marketingowego. Daltego tak ważne są rzeczy, wydawało by się proste, podstawowe, czyli wartość dodana w twoim produkcie, czy usłudze

Poczta pantoflowa działa w realnym życiu bardzo powoli i nie jest niestety skutecznym narzędziem na którym można oprzeć swoją strategię marketingową. Nie można na niej oprzeć wizji rozwoju firmy. Niestety wiele firm własnie tak podchodzi do tematu. Nie jest to zresztą jakiś świadomy wybór strategii, a raczej poleganie na "mądrości ludowej". Niestety nie zbudujemy w ten sposób poważnego biznesu. Nawet firmy profesjonalne takie jak księgowi, prawnicy, czy lekarze, którzy tradycyjnie polegają na organiczych polceniach znacznie zwiększą szansę sukcesu swojej praktyki jeśli zaprzęgną do pracy profesjonalny system marektingowy.

Jeśli chcesz, by twoja firma rosła, by generowała coraz większe zyski musisz przyciągnąć więcej klientów. Nie wystarczy czekać, aż rozejdzie się informacja o twoich usługach, czy produktach. Nie wystarczy rónież wywiesić szyld czy dać ogłoszenie w lokalnej prasie.

Na pytanie jak pozyskać polecenia w biznesie, odpowiem tak jak na samym początku: najlepiej o nie poprosić. Można poprosić wprost, można wysłać list z prośbą o polecenia. Można wykorzystać stronę internetową, wysłać emalia. Możliwości jest sporo, niestety nic się nie zdarzy bez naszej inicjatywy, bez naszego działania.

Być może największą przeszkodą w pozyskiwaniu poleceń jest ego przedsiębiorcy. Jak to, ja mam prosić o polecenia? A jak pozyskałeś swoich pierwszych klientów. Zauważ, że teraz jest znacznie łatwiej, bo musisz jedynie poprosić o polecenia osoby, które już cię znają, które już ci zaufały.

Oczywiście trzeba wiedzieć jaki i kiedy wystosować prośbę tak by spotkała się z aprobatą drugiej strony. Trzeba się zastanowić jak wprowadzić system zbierania poleceń w firmie. Tym zajmują sę profesjonalni doradcy marketingowi. Można im powierzyć to zadanie.

---

Dowiedz się więcej o tym jak skutecznie konkurować. Zbudujemy dla Ciebie system marektingowy. RafałKochanowicz

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz