czwartek, 20 grudnia 2012

Jak założyć biuro rachunkowe?

Jak założyć biuro rachunkowe?

Autorem artykułu jest anmon


Jesteś absolwentem studiów ekonomicznych? Masz praktykę w księgowości? Pewnie nie raz zastanawiałeś się, czy nie warto byłoby otworzyć biuro rachunkowe i zacząć pracować na własny rachunek. Zanim podejmiesz decyzję warto jeszcze raz rozważyć wszystkie za i przeciw.

Jesteś absolwentem studiów ekonomicznych? Masz praktykę w księgowości? Pewnie nie raz zastanawiałeś się, czy nie warto byłoby otworzyć biuro rachunkowe i zacząć pracować na własny rachunek. Zanim podejmiesz decyzję warto jeszcze raz rozważyć wszystkie za i przeciw. Po pierwsze osoba, która chce założyć biuro rachunkowe musi spełniać określone warunki, a mianowicie posiadać certyfikat księgowy, ponieważ tylko on zezwala na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Do 10 czerwca 2010 roku można uzyskać taki certyfikat bez zdawania egzaminu, potem zgodnie ze zmienioną ustawą o rachunkowości (Dziennik Ustaw Nr 63 pozycja 393 z 17 kwietnia 2008 USTAWA z dnia 18 marca 2008 r. o zmianie ustawy o rachunkowości) konieczny będzie egzamin państwowy. Obecnie warunkiem uzyskania certyfikatu jest po pierwsze posiadanie wykształcenia wyższego magisterskiego uzyskanego na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość, lub też posiadanie wykształcenia wyższego magisterskiego lub równorzędnego na kierunku innym niż rachunkowość oraz studia podyplomowe z zakresu rachunkowości.
Po drugie trzeba posiadać trzyletnią praktykę w księgowości pracując co najmniej na pół etatu. Zakres czynności księgowych jest również dokładnie określony przez ustawodawcę. Kto spełnia wszystkie te warunki powinien złożyć wniosek o wydanie certyfikatu do Departamentu Rachunkowości w Ministerstwie Finansów.
Kiedy zostaniemy już szczęśliwymi posiadaczami certyfikatu księgowego, to następnie należy zarejestrować działalność gospodarczą w Urzędzie Miasta. Biuro rachunkowe musi posiadać także regon, który nadaje Urząd Statystyczny. Potem zostaje już tylko ZUS, Urząd Skarbowy oraz ubezpieczenie OC. Ubezpieczenie OC biura rachunkowego na kwotę 10,000 EUR jest obowiązkowe i wynika z przepisów prawa. Po załatwieniu wszystkich tych formalności możemy zaczynać.
Musimy jednak przygotować się na ogromną konkurencję, jeśli na miejsce prowadzenia naszej działalności wybierzemy duże miasto, takie jak na przykład Warszawa lub Kraków. Biura rachunkowe pojawiają się tutaj jak grzyby po deszczu, często też nie wytrzymują konkurencji i szybko znikają.
Należy więc przede wszystkim znaleźć odpowiednią lokalizację, w której będzie miało siedzibę nasze nowo-otwarte biuro rachunkowe. Kraków czy Warszawa to miejsca, gdzie największe skupiska biur rachunkowych znajdują się w centrum bądź też blisko centrum. Czasem jednak warto wziąć pod uwagę miejsca mniej popularne, ponieważ ma tam swoją siedzibę mniej podmiotów gospodarczych świadczących tego typu usługi i koszt wynajmu lokalu jest nieporównanie niższy.
Z drugiej strony w dużych miastach znajduje się z pewnością najwięcej potencjalnych klientów, ponieważ to tu działa i powstaje największa liczba firm. Coraz więcej z nich obniżając koszty działalności nie prowadzi działu księgowości i kadr. Trend ten jest w ostatnich latach coraz silniejszy. Dodatkowo firmy , które mają swoje siedziby w mniejszych miejscowościach zlecają prowadzenie ksiąg biurom rachunkowym działającym w większych miastach. Dzieje się tak dlatego, że biura te są postrzegane jako bardziej kompetentne i mające więcej doświadczenia w różnorodnych tematach księgowych.
Wypromować i utrzymać swoje biuro rachunkowe w największych miastach nie jest zatem rzeczą łatwą, ale przy możliwościach, które oferują, jest to zupełnie realne.

---

Banki w Polsce

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

1 komentarz: