Muda - jak zapobiegać marnotrawstwu?
Autor: Anna Kowalik
Muda to nic innego jak po prostu marnotrawstwo. W systemie Lead Man terminem tym określa się wszystkie czynności, które zużywają zasoby, a zgodnie z rozumowaniem klienta nie dodają produktowi żadnych wartości. Muda należy do elementu 3M – Muda, Mura, Muri czyli: marnotrawstwo, nierównomierność i przeciążenie.
Jedna z firm specjalizujących się we wprowadzaniu kultury Lean w swoim serwisie rozróżnia dwa typy marnotrawstwa:
• marnotrawstwo typu 1. to czynności niepotrzebne z punktu widzenia klienta, ale niezbędne z punktu widzenia organizacji,
• marnotrawstwo typu 2. to czynności, które nie przedstawiają wartości ani z punktu widzenia klienta, ani organizacji.
Do głównych przyczyń marnotrawstwa w pracy należy nadprodukcja, przyczyniająca się do niepotrzebnego wykorzystania wszystkich maszyn w momencie, gdy zamówienie jest na niskim poziomie. W konsekwencji oznacza to niepotrzebne wykorzystanie zasobów. Warto jest więc zoptymalizować sposób i czas wykonywania czynności produkcyjnych, zwracając uwagę na wymagania i potrzeby klienta. Kolejnym elementem wchodzącym w skład Muda jest oczekiwanie, czyli złe zorganizowanie jednostek pracowniczych, skutkujące marnotrawstwem czasu. Podobnie jak w poprzednim przykładzie, efektem są straty finansowe i opóźnienia w powierzonych zadaniach. Do strat przyczynia się również zbędny transport. W takim przypadku należy dokładnie przeanalizować organizację jednostek transportowych, zaplanować czas i miejsce dowozu, aby czynności wykonywane przez pracowników były jak najefektywniejsze.
Dobra organizacja pracy to podstawa sukcesu. Należy dbać o nią na każdym szczeblu. Warto zastanowić się również, czy wszystkie czynności wykonywane przez pracowników mają znaczenie dla klienta i poprawiają wartość usługi. W sytuacji, gdy nie wpływają one na jakość wykonywanej usługi, dochodzi do nadprocesowości. Warto wykonać mapę strumienia wartości, która poprzez dokładną analizę pomoże w dostrzeżeniu nieprawidłowości, co doprowadzi do wyeliminowania niepotrzebnych elementów bez szkody dla jakości wykonywanej usługi. W procesie naprawy ważne jest, by zyskiwać informacje o poprawie sytuacji, konieczności wprowadzania innowacji oraz nowych, lepszych i skuteczniejszych metod działania.
Podczas pracy produkcyjnej istotną rolę odgrywają precyzja i organizacja stanowisk pracy. Warto więc zwrócić uwagę na wygląd i zagospodarowanie miejsc pracy, co pomoże w szybszym i łatwiejszym wykonywaniu działań przez jednostkę. Zbędne przedmioty przetrzymywane i gromadzone doprowadzają do braku miejsca, a przede wszystkim do wzrostu strat firmy.
Dobry kierownik powinien mieć kontakt ze swoimi podwładnymi, którzy najlepiej zdają sobie sprawę z tego, co w ich otoczeniu wymaga ulepszenia bądź eliminacji. Warto zatem konsultować się z pracownikami, którzy w kryzysowej sytuacji pomogą znaleźć rozwiązanie problemu i sposób na zniwelowanie strat. W organizacji warto wprowadzić filozofię i narzędzia Lean Management, które poprzez ich sumienne stosowanie pomogą zwiększyć zyski firmy oraz zminimalizować straty przedsiębiorstwa i klienta.
Więcej na temat filozofii Lean Management: http://akademialp.pl/
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz