W 360 stopni dookoła pracownika
Autor: Alicja Rewa
Pewne rzeczy należy regularnie kontrolować i ulepszać. Regularnie (lub prawie regularnie) chodzimy do lekarza i oddajemy samochód do przeglądu. Dzięki temu można zauważyć i wyeliminować problemy, jeszcze zanim te staną się bardzo wyraziste. Coraz częściej po profilaktykę sięgają także pracodawcy.
Ale o co chodzi?
Chodzi o to, aby trzymać rękę na pulsie i zauważać potencjalne zagrożenia, jeszcze zanim zaczną one dawać poważne, kadrowe objawy. Jedną z najczęściej używanych i podobno najskuteczniejszych metod jest informacja zwrotna 360. Pozwala ona na otrzymanie przestrzennej oceny, która daje realny obraz położenia i kompetencji danego pracownika. Informacja zwrotna powstaje przez zebranie informacji od współpracowników z różnych poziomów. W badaniu biorą więc udział zarówno równolegli pracownicy, jak i przełożony oraz klienci lub podwładni. Wszystkie te dane są także zestawiane z arkuszem samooceny, jaki wypełnił sam badany. Wyniki są zbierane i analizowane przez grupę psychologów i specjalistów od HR. Dzięki temu można uzyskać wnioski, które są podparte wnikliwą analizą grupy profesjonalistów.
Quo Vadis informacjo zwrotna 360?
Informacja zwrotna służy do badania efektywności i wydajności pracowniczej na danym stanowisku. Ocena 360 stopni pozwala na zbadanie jakości pracy danego pracownika. Wynik badania jest cenną wskazówką zarówno dla przełożonych, jak i dla samego pracownika. Tego typu informacja umożliwia zdiagnozowanie problemu i wdrożenie odpowiednich środków, które pomogą przezwyciężyć trudności i zwiększyć efektywność. Regularna ocena pracownika pozwala na wczesne wychwycenie ewentualnych problemów kadrowych i szybką reakcję. Zależnie od wyniku, można włączyć coaching albo rozważyć zmianę stanowiska danego pracownika. Tego typu badania mierzą nie tylko samą pracę, ale także motywację i umiejętność pracy w grupie. Dzięki temu, że wynik zależny jest od informacji zebranych od różnych osób, jest on bardzo wiarygodny i pozwala na uzyskanie maksymalnie zobiektywizowanej i prawdziwej oceny.
Co może dać taka ocena?
Dużą zaletą jest to, że pracownik dostaje pełną informację dotyczącą tego, jak jest postrzegany jako pracownik – opinia jest dodatkowo zestawiana z jego samooceną – dzięki czemu można zauważyć ewentualne błędy w ocenie sytuacji pracowniczej i własnych kompetencji. Dodatkowo można dowiedzieć się, w którą stronę warto się rozwijać i jakie kompetencje rozwijać. Dzięki temu szef i pracownik dowiadują się, jakie szkolenia i jaki profil kariery będzie idealny, aby pielęgnować rozwój i efektywność danej osoby.
Więcej szczegółów tutaj
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Przygotowanie pracownika do wykonywania zadań w danej firmie to nie jest łatwe zadanie. Najlepiej jak taka osoba uczy się od podstaw jak pracować na danym stanowisku, szkoli się a przy okazji podejmuje już pracę w zawodzie.
OdpowiedzUsuńWydajność pracownika, efektywność zależy też od tego czy pracuje na odpowiednim na swoje kwalifikacje i możliwości osobowe stanowisku. Już na etapie rekrutacji można ocenić mocne i słabe strony pracownika, do tego celu sprawdzą się takie narzędzia jak te oferowane przez https://extended.tools/extended-disc-analiza-indywidualna/. Dokładne informacje na ich temat znajdziecie na podanej stronie.
OdpowiedzUsuńZatrudnienie kompetentnych osób wymaga doświadczenia w rekrutacji, nie zawsze wystarczą dobre warunki pracy i odpowiednie wynagrodzenie aby na ogłoszenie odpowiedzieli najlepsi kandydaci. Rozwiązaniem może być skorzystanie z usług doświadczonej agencji pracy.
OdpowiedzUsuń