wtorek, 31 maja 2011

Oprogramowanie sklepu internetowego

Oprogramowanie sklepu internetowego

Autorem artykułu jest Piotr Ryś



Oprogramowanie sklepu internetowego dobieramy zależności od tego, jakiego rodzaju sklep prowadzimy, na jakich zasadach odbywać ma się wymiana handlowa a także jaką ilością artykułów dysponujemy, jaki moduł wyszukiwania produktów oraz stopień indywidualizacji użytkownika chcemy zastosować.

Jest to o tyle istotne, że nie warto inwestować w wysoce zaawansowane oprogramowanie sklepu internetowego, jeśli chcemy prowadzić bardzo prostą działalność i ograniczamy się do kilkudziesięciu artykułów mieszczących się w obrębie kilku kategorii. Od naszych zasobów zależeć będzie ilość miejsca wykupionego na serwerze, wielkość bazy danych, przyporządkowanie artykułów do określonych kategorii, typ wyszukiwarki, wyszukiwanie słownikowe i otagowanie produktów.

Kolejnym aspektem, który implikuje oprogramowanie sklepu internetowego jest zastosowanie naszego serwisu. Jeśli ograniczamy się jedynie do prezentacji artykułów i prostych modułów umożliwiających złożenie zamówienia, nie musimy inwestować w zaawansowane oprogramowanie. Natomiast jeśli nasz serwis ma być nie tylko sklepem, ale także bazą danych o produktach, usługach czy branży, warto zainwestować w system CMS – Content Management System czyli system zarządzania treścią, który umożliwia administratorowi umieszczenie na stronie dużej ilości informacji, artykułów i tekstów.

Tworząc obszerny i zaawansowany serwis e- commerce, warto zaopatrzyć go w system umożliwiający użytkownikom założenie kont, dzięki którym będą zapamiętane ich preferencje zakupowe i system będzie mógł proponować im zakup artykułów podobnych do wcześniejszych zamówień. To bardzo wygodny system postępowania z użytkownikiem, a zapoczątkowany przez Amazon.com. Oprogramowanie sklepu internetowego, które sprzyja indywidualizacji jest z pewnością bardziej atrakcyjne dla klientów i umożliwia bardziej zaktywizowane interakcje.

Kolejną możliwością systemową sklepu internetowego jest wprowadzenie newslettera, dzięki któremu klienci mogą dowiadywać się o nowych produktach, promocjach, konkursach i innych atrakcjach. To doskonała metoda na utrzymanie zainteresowania klienta naszą ofertą. Należy jednak pamiętać o tym, by nie zasypywać skrzynek klientów zbyt częstymi listami i przed rozpoczęciem aktywowania usługi newslettera koniecznie zapytać o zgodę użytkownika.

Warto też zwrócić uwagę na to, jaki typ newslettera zastosujemy. Oprogramowanie sklepu internetowego umożliwia zastosowanie różnych typów newsletterów. Mogą to być wiadomości dotyczące konkretnej tematyki czy branży związanej z najczęściej wybieranej przez klienta części oferty, a także skonkretyzowany obszar tematyczny, na przykład tylko informacje o promocjach. Należy przemyśleć częstotliwość wysyłania newsletterów.

Kolejną możliwością jest wprowadzenie słowników, czyli usystematyzowanego podziału artykułów zawartych w ofercie według wybranych kryteriów. Może to być na przykład podział według zastosowania, branży czy producenta. Takie posortowanie elementów oferty umożliwia użytkownikowi początkującemu lub mniej biegłemu w tematyce branżowej łatwiejsze odnalezienie tego, czego szuka. Usystematyzowanie produktów według oczywistych kategorii pozwala nawet w przypadku, gdy nie znamy konkretnej nazwy, kodu, numeru serii a także, kiedy szukamy czegoś nie mając właściwie docelowo wybranego artykułu, a jedynie zastanawiamy się.

Inwestycja w dobre oprogramowanie sklepu internetowego zawsze wiąże się z poniesionymi przez przedsiębiorcę kosztami, jednak prawidłowe dopasowanie aplikacji, modułów i systemu działania sklepu jest niezwykle ważne i nie warto na tym oszczędzać. Tak samo, jak nie warto przeinwestowywać w oprogramowanie, którego po pierwsze nie jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać, po drugie sprawnie obsługiwać, po trzecie, które w kontekście modelu funkcjonowania serwisu nie ma żadnego zastosowania i będzie jedynie generować chaos. Dobry sklep to taki, po którym można się łatwo poruszać, bez trudu zapoznać z oferta (nawet, gdy jest bardzo bogata), znaleźć interesujące nas informacje a przede wszystkim dokonać zakupu.

---

Artykuł powstał na bazie doświadczeń osób korzystających z oprogramowania sklepu internetowego firmy Aptus.pl z Katowic.


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz