niedziela, 10 stycznia 2016

Czy franczyza to pomysł na Twoją firmę?

Czy franczyza to pomysł na Twoją firmę?


Autor: Tymoteusz Szymański


Od lat wśród przedsiębiorców, których klientami są konsumenci, podkreśla się znaczenie Lokalizacji otwieranego biznesu, oraz Pomysłu na jego prowadzenie. Mówi się, że startujący przedsiębiorcy posiadają zwykle jedno, albo drugie. Dla jednych z nich, franczyza może okazać się strzałem w dziesiątkę.


Jeżeli przedsiębiorca ma swój własny pomysł na firmę i wie, co będzie wyróżniać ją spośród konkurencji, to omawiana tutaj franczyza z pewnością nie jest dla niego. Franczyza może okazać się jednak ciekawszym rozwiązaniem dla tych przedsiębiorców, którzy posiadają dobrą Lokalizację na biznes, oraz chęci na jego prowadzenie, ale nie opracowali unikatowego pomysłu na to, co właściwie chcieliby otworzyć.

Otwierając biznes bez dobrze opracowanego pomysłu, pozbawia się konsumentów powodów, by wybrali oni Twoją, a nie konkurencyjną firmę. Warto rozważyć wtedy skorzystanie z możliwości, jakie daje franczyza. Franczyza (z ang. franchising) polega na zawarciu umowy, dzięki której przedsiębiorca otwiera swoją firmę pod „sztandarem” znanej i rozpoznawalnej marki. Dzięki temu Polski przedsiębiorca może otworzyć własną placówkę zagranicznej firmy na przykład w Luboniu koło Poznania, oczywiście mając na uwadze to czy w danej miejscowości nie ma zbyt wielu podobnych franczyz. Założenie tego modelu biznesowego ma zapewnić wyższe zyski zarówno franczyzobiorcy, jak i franczyzodawcy. Tak samo, jak każde rozwiązanie w biznesie, wykupienie franczyzy wiąże się z różnymi „za” i „przeciw”. Znajomość silnych i słabych stron takiego modelu biznesowego pomoże Ci ocenić, czy pasuje on do planów rozwoju Twojej firmy.

Dzięki zakładaniu franczyzy, przedsiębiorca nie musi budować własnej marki od zera. Tak więc znikają wszystkie czynności i koszty związane z projektowaniem loga, tworzeniem nazwy firmy, marketingu etc. jakie zwykle czekają przedsiębiorców w początkowy etapie. Franczyza daje przedsiębiorcy rozpoznawalną na rynku markę, a wraz z nią, dużą grupę przywiązanych do niej klientów, którzy chętnie skorzystają z towarów lub usług oferowanych w nowej lokalizacji. Każdy przedsiębiorca, który zaczynał działalność gospodarczą od zera, wie, że walka o klientów to jedno z głównych zadań, jakie czeka go zwłaszcza na samym początku.

Nie sposób wycenić również wartość informacji i wiedzy, która przekłada się na prowadzenie biznesu przynoszącego korzyści. Franczyzodawca w ramach umowy zapewnia przedsiębiorcy również tak zwane „know-how”, czyli bazę wiedzy krok po kroku, o tym, jak skutecznie prowadzić daną działalność. Poza samym szkoleniem korzyść takiego rozwiązania polega na przekazaniu franczyzobiorcy sprawdzonych w praktyce rozwiązań biznesowych, co minimalizuje ryzyko biznesowe związanie z koniecznością tworzenia własnego modelu biznesowego od podstaw.

Jak jednak wspominaliśmy żadne rozwiązanie, nie posiada jedynie jasnych stron. Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na franczyzę, powinien zapoznać się również z jej ograniczeniami. Po pierwsze pomimo oszczędzenia na kosztach wspomnianych powyżej, biznes na zasadzie franczyzy zawsze wiąże się z opłatami. Przedsiębiorca pragnący skorzystać z franczyzy musi uregulować opłatę licencyjną, której koszt w zależności od jakości licencjonowanej marki może wynosić od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Opłata licencyjna zgodnie z art. 22b ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega amortyzacji (przyp. Biuro rachunkowe). Franczyzobiorca musi pokryć również koszta związane z adaptację lokalu oraz zakupem wyznaczonych towarów i wyposażenia. Franczyzodawca wymaga od przedsiębiorcy jednolitości, po prostu ze względu na dbanie o wizerunek swojej marki. W praktyce wszystko począwszy od wystroju wnętrz, oznakowania, oferowanych produktów, czy odzieży firmowej pracowników dyktuje franczyzodawca. Ta więc dla przedsiębiorców pragnących wolności, którzy są kreatywni i pragną stworzyć coś w „swoim stylu” - franczyza nie będzie dopasowanym rozwiązaniem. Ostatecznie, każdy przedsiębiorca musi samodzielnie zadecydować o tym, czy franczyza spełnia jego oczekiwania i pasuje do jego wizji prowadzenia firmy.


Artykuł powstał z pomocą biura rachunkowego

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

6 komentarzy:

  1. Z Franczyzą trzeba bardzo uważać, bo czasami drobnym druczkiem warunki w umowie nie do końca są korzystne, a ostatecznie mogą sprawić wiele problemów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli mamy sprawdzoną franczyzę, korzystne warunki umowy oraz dobrze prosperujący biznes to jest bardzo dobre rozwiązanie. Warto inwestować w mniejsze firmy, które w przyszłości mogą przynieść zdecydowanie większe zyski.

    OdpowiedzUsuń
  3. Franczyza to często niegłupi pomysł na to, aby zacząć coś ,,swojego". Chociaż nie do końca - bowiem mamy odgórnego zarządce, która narzuca nam zasady działania i funkcjonowania biznesu.

    OdpowiedzUsuń
  4. dzieki za wpis

    OdpowiedzUsuń
  5. Z franczyzą bywa bardzo różnie. Fakt, że nie musimy budować swojej marki "od zera" co jest uproszczeniem ale jednocześnie potrafi sprawić trudności. No i nie zawsze warunki przedstawiane przez firmy są ok.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrą opcją franczyzny będzie gastronomia, a dokładniej pizzeria. W pizzerii najważniejszy jest dobry piec do pizzy. To połowa sukcesu.

    OdpowiedzUsuń