sobota, 30 września 2017

Sztuczna inteligencja w służbie BIG DATA

Sztuczna inteligencja w służbie BIG DATA


Autor: Barbara Lisowska


W dobie BIG DATA tradycyjne narzędzia analityczne okazują się być niewystarczające. Trudno bowiem za ich pomocą kompleksowo analizować dane, których ilość rośnie w błyskawicznym tempie i odkrywać istniejące między nimi korelacje.


By nie zginąć w informacyjnym szumie i w pełni korzystać z zebranych danych, konieczne są narzędzia pozwalające na ich automatyczną analizę. Jednym z nich jest machine learning, na którego implementację, zgodnie z badaniami IDC, przedsiębiorstwa wydadzą w 2020 roku aż 47 miliardów dolarów.

Inteligentne maszyny

Machine learning, czyli uczenie maszynowe, jest metodą samouczenia się maszyn na podstawie analizy przechowywanych danych i odnajdywania zawartych w nich wzorców. Rozwiązania machine learning stanowią podstawę sztucznej inteligencji, przydatnej szczególnie w zakresie zaawansowanej analityki predykcyjnej i normatywnej. Służy ona optymalnemu i racjonalnemu przewidywaniu rezultatów i podejmowaniu decyzji bez konieczności wcześniejszego zaprogramowania „procesu myślowego” maszyny przez człowieka. Dzięki machine learning analiza przechowywanych danych odbywa się w sposób całkowicie zautomatyzowany i autonomiczny. Koncepcja uczenia maszynowego, choć znana jest już od dziesięcioleci, na znaczeniu zyskuje szczególnie teraz – gdy firmy i przedsiębiorstwa zmuszone są do analizowania coraz większych ilości przechowywanych danych, pochodzących z wielu różnych źródeł.

Korzyści dla firm

Wykorzystanie machine learning podczas analizy przechowywanych danych wiąże się z korzyściami dla firm, działających w różnych sektorach gospodarki. Przykładowo – branża finansowa może dzięki uczeniu maszynowemu oferować klientom indywidualnie dopasowane produkty, unikając jednocześnie ryzyka związanego z możliwymi nadużyciami. W przemyśle inteligentne maszyny mogą służyć szybkiemu wykrywaniu wad i usterek w procesie produkcyjnym. W sektorze ochrony zdrowia, korzystającym coraz częściej z urządzeń wyposażonych w sensory, machine learning umożliwia diagnozowanie pacjentów w czasie rzeczywistym. Z zaawansowanej analityki matematycznej korzystają też dostawcy prądu, wody czy gazu, przetwarzający codziennie ogromne ilości danych zbieranych i przechowywanych dzięki licznikom w domach klientów.

Przyszłość machine learning

Jak pokazują wyniki raportu przygotowanego przez SAS, pomimo ogromnych korzyści związanych z wdrożeniem uczenia maszynowego, zaledwie co piąta firma zdaje sobie dziś sprawę z drzemiącego w nim potencjału. Tymczasem dzięki inteligentnym maszynom firmy gromadzą cenne dane, służące bardziej efektywnemu planowaniu strategii biznesowych i szybszemu przewidywaniu przyszłości. Inwestycja w inteligentne maszyny zdaje się być w związku z tym koniecznością dla firm chcących w najbliższej przyszłości uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku.


Polecamy również: przechowywanie danych

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

4 komentarze:

  1. Machine learning jest lepsze od klasycznego rozwiązania, gdy trudno jest zapisać reguły, które prawidłowo będą działały oraz wówczas, gdy skala problemu jest zbyt duża, by go manualnie rozwiązać. Nie zawsze więc uczenie maszynowe jest korzystne…przynajmniej na dzień dzisiejszy. W przyszłości z pewnością ulegnie to zmianie.

    OdpowiedzUsuń