poniedziałek, 2 grudnia 2013

Czym jest outsourcing?

Czym jest outsourcing?


Autor: Tomasz Galicki


Słowo outsourcing pochodzi od angielskiego terminu outside-resource-using, który oznacza dosłownie korzystanie z zasobów zewnętrznych. Po raz pierwszy posłużono się nim w roku 1979 w odniesieniu do sytuacji, w której brytyjski przemysł motoryzacyjny dokonał zakupu niemieckich projektów.


Sama jednak idea biznesowa została wymyślona przez Henry Forda, już w roku 1923. to jedna z tych myśli, które okazują się genialne w swej prostocie. Cytując Forda:

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.

Według pierwotnego zamysłu więc, outsourcing polegać miał na zaopatrywaniu firm (najczęściej motoryzacyjnych) w prefabrykaty innych producentów. Jednak pod koniec dwudziestego wieku charakter outsourcingu nieco się zmienił. Metodę tę zaczęto stosować do zlecania usług, które usprawnić miały działalność innych przedsiębiorstw. Współcześnie outsourcing rozumiany jest jako jedna z nowoczesnych strategii zarządzania. Powierza się typowe, podstawowe działania innym firmom, dzięki czemu możliwe jest skupienie się większej uwagi, a także większych inwestycji pieniężnych, w działania, które są jej podstawą i dzięki którym firma zyskuje przewagę nad konkurencją.

Rok 2004 to zdecydowany wzrost zainteresowania usługą outsourcingu i jej zauważalna rola w ogólnoświatowej gospodarce. Zaczęto analizować wpływ jej stosowania na znaczny wzrost bezrobocia i gospodarczą stagnację.

Dlaczego firmy tak chętnie korzystają z outsourcingu? Czyli jakie są zalety

Podstawową korzyścią jest znaczna redukcja i lepsza kontrola kosztów operacyjnych. Następnie uzyskujemy usługi czy produkty najwyższej jakości („wynajmujemy” specjalistów w danej dziedzinie), a pozyskane zasoby przeznaczamy na inne cele. Poza tym bardzo szybko zaobserwujemy korzyści, jakie wynikają z restrukturyzacji. Firma odciążona zostaje z wykonywania działań, które były dla niej trudne do wykonywania lub w jakiś sposób były uniemożliwione. Dodatkowo – oszczędność. Według przeprowadzonych badań, zdecydowana większość firm decydujących się na outsourcing, kierowała się właśnie tymi kwestiami.

Obszary stosowania outsourcingu?

Strategię tę współcześnie najczęściej stosuje się w dziedzinach informatycznych, logistycznych oraz szeroko pojętych działań pomocniczych.

Warto tu wspomnieć o obecnie bardzo szybko rozpowszechniającej się w Polsce usłudze „wirtualnych biur”, która w całości oparta jest właśnie na outsourcingu. Polega ona na zleceniu innej firmie zdalnych działań z zakresu usług biurowych, z możliwością zarejestrowania firmy pod adresem właśnie biura wirtualnego. Poza tym ktoś inny zajmuje się za nas odbieraniem telefonów, maili, umawianiem spotkań, dokumentacją, obsługą księgowości, tworzeniem biznesplanów, sprawami do załatwienia w urzędach i wieloma innymi. Zadania zlecane dopasowuje się do indywidualnych potrzeb danej firmy, przedsiębiorstwa.

Możemy się domyślać, że wraz z rozwojem technologii obszar usług outsourcingu będzie się stale powiększał.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. Dokładnie, outsourcing ma wiele zalet - chyba największą zaletą jest to, że przedsiębiorstwo korzystające z outsourcingu może w pełni zająć się swoją podstawową działalnością, tym samym zwiększając swoje zyski. Obecnie coraz więcej usług wykonywanych jest za pomocą outsourcingu, to chociażby outsourcing księgowy, czy informatyczny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Outsourcing to szerokie pojęcie. Może wiązać się z usługami księgowymi, informatycznymi ale równie dobrze może dotyczyć kwestii pracowniczych i leasingu osób do pracy delegowanych poprzez agencje zatrudnienia. W każdej sferze taka współpraca na zasadzie outsourcingu może przynosić firmie mnóstwo korzyści.

    OdpowiedzUsuń